D-vitaminets dag

Jag har fått lära mig att man bör äta d-vitamin alla månader med r i sig. Jag startade hösten med bra d-vitaminvärde, vilket jag fick veta genom mina medisera-test.

Men nu börjar vi, idag på d-vitaminets dag.

Dåliga värden av d-vitamin är vanligt i Sverige. Mycket svårt att få i oss tillräckligt via kosten för att hålla oss under mörka tiden som väntar. Det är lätt att pytsa i lite extra, med en kapsel som man sväljer hel. Jag brukar öppna kapseln och hälla på barnens gröt på morgonen.

Ännu en mil

Lördagkväll, lagom trött i benen. I torsdagskväll sprang jag och Frida 10 svängar upp och nerför Årstakullen. Jag har dålig backteknik, så det kändes vettigt att träna lite inför Rosa Bandet nästa söndag.

Jag försökte att släppa mer och mer för varje gång neråt, och det blev bättre. Jag ramlade ju inte i alla fall. Med uppvärmning och nedjogg blev det 3 km.

Jag fick tyvärr lite ont i benhinnorna efteråt. Det hör inte till vanligheterna. Liniment och massage kanske hjälper.

Idag betade jag av resterande 7 km, efter att jag släppt av funbograbbarna i Hallstavik. Medan de värmde upp inför matchen hann jag se lite av Hallsta. Försökte hitta backar under min runda och däremellan trycka på lite extra.

Nu är det en vecka till loppet. Ser fram emot det, då det brukar vara fint och trevligt. Tungt dock, med terräng och galna backar!

Stockholm halvmarathon 2018

Idag tänker jag inte gå många steg, idag är det återhämtning som gäller. Jag är hel, har inte ens en blåsa på foten och bara där har jag nått mål nr 1; att kunna springa utan smärta (bortsett från ryggen då).

Det gick fint igår. Jag var varken nervös eller övertaggad, bara sugen på ett pass i Stockholm. Jag och Jan efter ca 12.30 och hade god tid på oss. Solen sken och morgonens blåst hade dämpats lite.

Jan startade 15.30 och jag en kvart efter.

Första milen gick relativt fort. Sedan kände jag att långloppen blivit för få. Men jag höll rätt bra tempo. När det började luta uppåt vid 17-18 km tappade jag fart och blev lite rädd att gå in i väggen. Men vill verkligen inte gå, så trummade på. Vid 19 km kom orken tillbaka. Gick in på 2.00.50. Hade jag inte livesänt på instagram vid 11 km, satt en saltgurka i halsen vid 12 km och tagit vatten i onödan därefter hade jag gått in under 2 timmar. Men inte tänker jag gräma mig. Jag slog pb trots att målet bara var att ta mig runt.

Saucony

Jag har nya skor, helt underbara. Jag hade dem första gången igår, på jobbet, och gick och beundrade dem. De är så sköna och fina att jag tänker ha dem till vardags ett tag. Men sedan ska de med till Portugal i oktober, att springa i.

De är från Saucony, serien White noice, modellen Freedom ISO 2. Som ett par mysiga vita moln med rosa skummig marshmallows.

Jag tror att jag ska bo i dem!

Tack Sporthälsa för vinsten!

Igår var det ju Kulturnatten. Jag gick ner på stan, och sedan hem också. Plus en pw med Frida på en timme. Landade på nästan 25000 steg utan att bli trött i fötterna.

Långpass innan Stockholm halvmarathon

Tanken är liksom att jag ska springa Stockholm halvmarathon nästa helg. Jag vann en startplats till mig och Jan hos Craft sportswear. Fram till i onsdags kände jag att det skulle bli svårt. Inga långlopp sedan Varvet och bara milen två gånger på Midnattsloppet och Tjejmilen. Förkylning snodde tid av mig dessutom.

Men i onsdags fick jag tid, ork och motivation att testa. Det blev 19 km efter middagen. Klarar jag det ensam efter en dag på jobbet måste väl det plus 2 km till funka på lopp. Får väl strunta i att satsa på tid, att springa 21km är för mig gott nog. Det är inget jag gör utan ansträngning direkt.

Så, motiverad är jag att ta mig an halvmaran nästa lördag. Tills dess bara korta pass, typ skoljoggen på onsdag 🙂

Tjejmilen 2018

Att springa Tjejmilen har blivit en tradition, fjärde året i rad 🙂

I år kändes det lite motigt innan. Jag hade pms, kände mig både tung och öm. Jag vet då att jag brukar få ont i bäckenet som värker, men slapp det. Tack och lov! Och kunde springa. Bästa tiden på fyra år, 53.59.

Jag var trött efteråt, men kände mig pigg och på benen efter några yra minuter. Hann få schysst massage också, innan kön ringlade lång. En fördel med att kvala in sig i startgrupp 2.

Kul med stort gäng som åker. Himla roligt att heja in syrran i mål på sitt första millopp!

Tävlingar där man kan vinna startplatser till lopp 2018

Jag håller ögonen öppna för tävlingar där man kan vinna startplatser till lopp under året. Jag rensar bort gamla tävlingar och uppdaterar när jag hittar en ny tävling. Tipsa mig gärna! Kanske behåller jag en länk om jag vunnit eller sponsrats med en startplats 🙂

De tävlingar som är aktuella hamnar här.

Puff 8/9

XXL är redan ute med startplats till lopp 2019. Stockholm marathon i juni. Nej, jag vill inte springa, men jag tror att Jan vill.

Puff 28/5

Om jag har turen att vinna eller sponsras med en startplats hamnar det en liten blänkare.

Rosa Bandet-loppet under Lidingöloppshelgen är ett trevligt, men tungt lopp. Jag har sprungit flera gånger och får springa i år också. Jag vann hos Apotek Hjärtat.

Craft sportswear utsåg mig till vinnare av två startplatser till Stockholm halvmarathon Jag tror att en halvmara sär ett bra sätt för mig att hålla lågan uppe. Jan hakar på. Tack Craft!

Och när loppet under 2018 är avklarat får det stå här under ett tag 🙂

Kexchokladrunning har ofta spännande lopp man kan vinna startplats till. Jag vann en startplats till Midnattsloppet.

TeamSportia i Uppsala har en tävling där man kan vinna startplats till Gropen Extreme. Jan vann en plats och Vilmer nappade direkt. Tack!

Tack Gränbystaden för startplatser till mitt lag på Blodomloppet.

Yes, jag överlevde Göteborgsvarvet. Tack Göteborgsenergi!

Jag sprang  VårRuset tack vare 4good.se som tävlade ut startplatser.

Stor hälsokontroll från Medisera

Jag försöker att vara ansvarfull när det kommer till min hälsa. Visst, jag vet att jag skulle kunna göra mer. Jag skulle kunna sluta med sötsaker helt och hållet och jag skulle kunna skippa alkohol helt. Men när det kommer till alkohol är jag grymt måttlig redan, en flaska vin kan räcka till mig och Jan en hel helg 🙂 Jag äter kött, men försöker hålla nere mängden. Jag fyller på med lite kosttillskott enligt rekommendation och jag löptränar. Inte en cigarett kommer i närheten av mig. Så jag tycker att jag är good enough. Men ändå är det lite svårt att veta hur kroppen verkligen mår. Och jag tycker inte att man ska gå och känna hälsostress eller oro över något när man faktiskt kan kolla upp saken. Och vet man i tid kan man ändra på något. En brist av något kan få följder på sikt.

Därför blev jag jätteglad när jag fick chansen att testa Mediseras stora hälsokontroll. Jag hade inte så stora förväntningar, tänkte att jag väl får några siffror som jag inte riktigt förstår efter att ha väntat på dem länge. Men icke, jag är jättenöjd med tjänsten. Jag beställde hälsokontrollen genom några snabba klick och i samma stund kunde jag besöka labbet i Uppsala för att lämna prov. Jag åkte dit så snart jag hade en lucka och det hela var klart på några minuter, när hon väl hittat mina osynliga blodkärl. Sedan kom provsvar efter ca 2 dygn.

Och provsvaren var mycket tydligt förklarat. Alla provsvar visas med en graf, var jag ligger i referensvärdet. Man klickar sig sedan ycket lätt vidare i sin journal för att se vad höga respektiva låga värden ska stå för, hur det kommer sig och eventuella följder.

Jag mår bra och har bra värden. Jag ligger bra till i referensvärdet också, och det gör mig glad och lättat. Det finns en del hjärt- och kärlsjukdomar på min pappas sida, så att få kommentaren att det är låga risker att drabbas känns toppen. Inga tecken på begynnande diabetes, intget kring sköldkörteln, bra kolesterolkvot mm Det gjordes 34 analyser, kring njurar, blodstatus, lever, diabetes, hjärta/kärl, sköldkörtel och vitaminer. Det enda som jag har fått ”rött” på, (dock med läkarkommentar att det inte är något att egentligen agera på då det är mycket liten diff), är att jag har lite högre d-vitaminvärde än referensvärdet och att jag har lite lågt ferritin. Jag gissar att det kan bero på minskad mängd kött det här senaste halvåret, ska se över det och ev kolla igen om ett tag innan det blir järnbrist.

Jag har allt kvar i min journal hos dem och det är lätt att gå tillbaka och läsa mer. Jag har redan lärt mig en del nytt och är jättenöjd!

Midnattsloppet 2018

Jag är så glad att jag sprang igår trots att jag inte hade sällskap just kring start och under loppet. Jan och barnen ställde nällt upp och åkte med mig dit. Sedan kom Janne och sällade sig till dem och stod ochhejade på upploppet.

Det duggregnade lite vid start och innan. Jag är lite bekväm av mig, vill inte springa i regn, men det gick bra. Det var ju varmt. Trångt var det också, men inga fall eller snedsteg. Jag bestämde mig för att hålla ett tempo där jag inte behövde flåsa elelr få blodsmak och det kunde jag hålla hela vägen. När det blev möjligt att öka ltie gjorde jag det. Och gick i mål på 57.04, pigg och glad. Det gjorde inte ont någonstans (utom i ryggen då, men ändå mindre än om jag inte springer).

Två veckor till Tjejmilen som är nästa inplanerade lopp. Lite fundersam om jag verkligen behöver några långpass inför Stockholm halvmara i mitten av nästa månad, eller om det räcker att springa mina millopp. Vad tror du?

Springtime Training Camp Portugal

I oktober ska jag göra något jag aldrig gjort förut.

1. Jag har aldrig rest själv

2. Jag har inte varit ifrån barnen längre än två nätter

3. Jag har aldrig varit ledig från jobbet en hel arbetsvecka

4. Jag har aldrig varit på träningsresa

5. Jag har aldrig varit i Portugal

Jag hade nog aldrig gjort det nu heller om jag inte hade haft den ofantliga turen att vinna en resa, på Vårruset nu i våras. Det ska bli otroligt spännande, men jag är också lite nervös! Men det utvecklar mig säkert. Man ska ju utmana sig ibland. Och en paus så där i slutet sv oktober är nog finfint!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 2 3 427