Korta lopp för hjärtat

20140729-185849-68329273.jpg

20140729-185847-68327672.jpg

20140729-185848-68328552.jpg

Först tänkte jag att det här skulle bli en vilodag. Igår var jag väldigt trött i benen, men idag känns det bättre. Däremot har jag träningsvärk i överkroppen och struntar i gymmet. Men istället blev det en löprunda!

Jag läste en mycket intressant artikel i DN idag, om fördelarna med löpning. Man behöver inte springa fort eller långt för att få hälsoeffekter för hjärtat.  Ett kortlopp i dag? Nu har latmasken bara dåliga ursäkter kvar för att avstå. Så avslutas artikeln!

Jag och Vilmer cyklade till Bolandsparken. Han ville kicka lite boll, träna straffar och jag ville springa lite.Bra park att ta med honom till, då jag såg honom hela tiden och efter varje varv kunde påminna om vatten. Själv sprang jag flera rundor utan att bli särskilt törstig och det kändes verkligen bra. Efter 6 km tyckte både jag och Vilmer att det räckte. Avslutade med några rusningar upp för kullen, innan vi cyklade hem igen.

Blåbärsplockning

20140729-163300-59580133.jpgEn sak som Noria älskar att göra på tu man hand med mig eller Jan är att plocka blåbär eller hallon. Man ska helst ta moppen dit. Med pappa plockar man hallon vid hallonstället, och med mig plockar man blåbär (eller ännu hellre svamp) i Viltvattnet.

Vi åkte upp häromdagen med hopp om att hitta svamp men icke. Blåbären däremot är stora och fina, men vi hade lite taskigt med ro att gå någon längre stund. Det var varmt och myggigt och snart middagstid, men vi fick ihop flera deciliter att mumsa på. Det har rätt till frukostgröten och mellis i två dagar. Vi hoppas de håller sig fina ett tag till, så vi hinner upp och plocka någon dag nästa vecka.

Kvarg, några droppar stevia drops vanilj, mosade och hela blåbär, pumpafrön och chiafrön- så galet gott! Nu är jag redo för en kort lugn löprunda medan Vilmer kickar lite boll i Bolandsparken. Sådan är tanken i alla fall. Vi får väl se vad vi orkar när vi kommer dit :)

Tankar om träning

20140729-091339-33219211.jpg

Jag har kommit dit nu att jag inte tänker ”ska jag träna idag?” utan ”vad ska jag träna idag?” och ”när ska jag träna idag”?. Det känns verkligen kul. Inte alltid så att jag har ett mål med den träning jag gör för varje dag, men jag vill se till att få in något varje dag, vare sig det är en kort löprunda, lite hantellyft i trädgården, lite plankan, 1 mil på crosstrainern eller ett par varv i Milon. Vi är liksom gjorda för att röra mer på oss än vad vi gör, men det måste inte alltid vara supertungt. Inte heller så att jag fullt ut tänker på vad jag äter. Jag mumsar på nybakade bullar och käkar pastasallad nu under semestern. Just därför behövs också träningen :)

I söndags fick jag sällskap av Amanda, som hade ringt och frågat om hon fick provträna en gång. Vi möttes upp lagom till regnskurarna, medan bullarna jag bakat gräddades där hemma.

Igår var jag upp själv och körde Milon efter att det ju att suttit hemma och väntat in regnet i poolen. Det kom aldrig något regn så efter 16 åkte jag upp ändå. Det var riktigt varmt!

Sällskap är kul då och då :) men sällskapet av Sommar i P1 i lurarna, eller ett bra progam på TV på skärmen duger också rätt långt.

Det har varit på tok för varmt för att springa utomhus och det har inte blivit någon löprunda sedan förra lördagen. Men den tiden kommer väl. Jag vill inte tappa det igen bara, så det gäller att boka in några lopp så jag ser till att hålla i!

 

Plastsanera

exklusivtpaket

Jag läste nyss en artikel i DN om plaster i haven.

En förändring kan handla om så enkla saker som att inte ta nya plastkassar varje gång man går och handlar, att undvika engångsmuggar och bestick och att aldrig slänga skräp i naturen, men också om att bojkotta skönhetsprodukter med mikroplaster i. Det är också bra att tvätta mindre. Stora mängder plastpartiklar från fleece och andra syntetkläder lossnar i tvätten, åker genom filter och reningsverk och ut i haven. Det räcker ofta att vädra och ta bort enstaka fläckar med våt trasa. 

Jag känner att vi i vår familj inte gör allt vi kan, men att vi ändå är på väg. Vi köper inte nya plastkassar varje gång vi handlar, utan köper papperskassar istället, eller tar med hemifrån. Vi försöker att hålla nere tvättandet också. Vi lägger inte kläderna per automatik i tvättkorgen av lathet/slentrian utan funderar om det måste tvättas. Vi använder sällan sällan engångsplastmuggar/tallrikar utan tar med oss våra picknickgrejer. Sedan är jag rätt noga numera över vilka skönhetsprodukter vi köper. Så eko det går, och så lite som möjligt!

Jag skulle vilja plastsanera mer, och successivt ska jag försöka att byta ut plast hemma till andra material. Både för havets skull,men också för de gifter man eventuellt drar i sig av att återanvända plastflaskor.

På bloggen Larsens liv kan man tävla om ett paket med Kleen Kanteen och Chicobag. Jag tävlar, så klart!

 

 

Mjuka, sköra, ljusa ränder i naglarna

20140728-122746-44866699.jpg

Mina naglar växer bra den här sommaren. Jag har ätit MSM regelbundet och jag tror det har hjälpt till. Men förr eller senare går de av. Jag har ränder i dem, transparenta ränder som liksom börjar vid roten. Det känns inget utanpå, alltså inte räfflor. Men man ser hur mycket mjukare de är där och det är ofta där de sedan går sönder om jag slår emot något eller råkar böja fel.

Jag behöver inte ha långa naglar egentligen, men jag vill ha friska naglar. Har jag lite naglar har jag lättare att låta bli att pilla och bita också.

Så vad göra åt ränderna, är det någon som har tips. Givetvis är det alltid bra med olja på naglarna, att inte ha dem i blöt för ofta men hur lätt och kul är det nu :) Sedan ska man inte använda dem som verktyg mm. Det är just det där med ränderna jag funderar på. Vad är det för brist jag har?

Ny mandelolja ska jag börja med att köpa. Bodystore har några varianter som jag är bekant med. Tex Föllinge och Crearome. Hemma har jag Weledas Almond ansiktolja – funkar säkert också finfint :)

 

 

Kaffeskrubb

20140726-173642-63402185.jpg

Gymmet stänger kl 16 idag på lördagen så det blev snabba ryck upp dit när vi kom hem från badet kl 15.05. Men hellre lite än inget alls. Jag hann 35 minuter på crosstrainern och 3 övningar för ben, rumpa och vader. Sedan cykeltur hem igen.

Här hemma tog jag vara på morgonens kaffesump. Har du provat? Kaffeskrubb alltså? Det är riktigt bra, tycker jag. Den ska ju ändå slängas och går att använda till något så bra. Finaoljor innehåller den också, antioxidanter, och är uppstramande (sägs förebygga celluliter). Jag brukar lyxa lite extra och ha i lite extra olja, t ex en ekologisk olivolja eller trevlig kokosolja.

Jag skrubbar hela kroppen men tar det lugnare på den tunnare huden på bröstkorgen. Låter gärna sitta kvar en stund och sköljer sedan bara lätt av och torkar mycket försiktigt av vattnet så inte oljan torkas av också. Man luktar rätt mycket kaffe efteråt, men givetvis går det att dämpa med något annat. Annars är ju kaffe en himla trevlig sommardoft det med :)

Har du inte provat vore det kul om du gjorde det och berättade vad du tyckte :)

 

 

 

 

God sommardryck med kokosvatten

20140726-172246-62566648.jpg20140726-172245-62565780.jpg

I flera dagar nu har jag gjort olika varianter av svalkande drycker med kokosvatten. I torsdags, när Jonas och Alec var på middag, gjorde jag en variant som vi sedan hade till fördrink också, men övrig tid har det varit alkoholfritt :)

I frysen har vi vattenmelon, perfekt att bara ta fram. Fryst melon och mango mixades med kokosvatten och den isiga sörjan (med små och lite större bitar) blandade jag sedan med mineralvatten. Jättegott!

Jag har en del kokosvatten i kylen men det har också gått åt en del senaste veckan. Framför allt eftersom både jag och Jan försökt träna lite också, mellan badutflykter och middagar. Jag tycker inte värmen besvärar mig direkt. Jag är superglad att vi inte bokat in oss på någon djurpark eller liknande nu utan har kunnat åka till stranden eller ut med båten, och att ta dagen som den kommer.

Jag har både Acapulcoco och VitaCoco hemma, i olika smaker. Kokosvatten innehåller många elektrolyker (natrium och kalium) som återställer vätskebalansen. Passar alltså bra för varma dagar och efter svettiga träningspass. Och är det svettiga träningspass på varma dagar så är det ju ännu bättre!

Ge mig gärna tips på dina goda sommardrycker!

 

 

Diet noodles på stranden

20140724-231811-83891106.jpg

Det blir väldigt mycket pastasallad nu på sommaren. Det är en lätt picknicklunch till badutflykterna. Barnen äter sig mätta och får mycket energi till det som det kräver. Men då och då blir det något annat. Idag till exempel gjorde vi en mix på Diet noodles, pulled pork, majs och ärtor. Majs är inget vi har på menyn särskilt ofta men idag tyckte vi att det kunde passa sig :)

Barnen äter gärna Diet noodles, och uppenbarligen även morfarn! Jag tog dock igen mina kolhydrater senare under dagen eftersom vi haft gäster. Vi grillade, och grillade färskpotatisar penslade med olja, flingsalt, olja, dill och citron är så löjligt gott!

Det säljs Diet Noodles till halva priset just nu, alltså 2 för 1 på Bodystore. Dessutom fri frakt :) Följ länken!

 

Fri frakt på Bodystore

Bild lånad från Bodystore

Det blev ännu en dag på Säbyklint igår och ännu en tur till My Training på kvällen. Ännu en mil och lite rumpträning så det värker idag. Igår fick jag roa mig med Grillmästarna och bra snabb musik i reklampauserna. Känns bra att avsluta dagen med att riktigt svetta ;)

Idag vill jag passa på att tipsa om att Bodystore har fri frakt månaden ut. Perfekt om det är något litet man är nyfiken på att testa. Något solskydd, kokosvatten, aloe vera gel, probiotika eller något sådant som kan passa bra under sommaren. Jag vet att många äter probiotika just på sommaren, för att klara magen. Vi brukar satsa på att äta det ett litet tag innan skolstart, för att stå emot den massiva attacken som uppstår då :) Så snart börjar vi ge barnen probioplex i smoothien. Det är faktiskt den allra första Helhetshälsaprodukten som jag började äta och ge barnen av. Vi tyckte barnen blev lätt förkylda och att de ofta var skruttiga så länge. Vi tyckte vi märkte en klar förbättring när de regelbundet fick mjölksyrabakerier.

Jag ska lätt göra en beställning, men inte än, för nu ska badväskan packas. Det har blivit utflykter hela veckan, så man packar nästan aldrig upp, lägger bara åt sidan för att torka och så ner i påsen igen. När i hunnan ska man bada om inte när det kryper upp mot 30 grader. Jag förstår inte de som går hemma och harvar sådana dagar- det kommer ju hur många kalla, grå, blöta dagar som helst sedan, nu gäller det att njuta. Idag ska jag simma, inte bara småbada, för jag gissar att vattnet hunnit bli ännu varmare i sjön.

Lata dagar

20140722-225658-82618289.jpg

20140722-225700-82620365.jpg

20140722-225701-82621238.jpg

20140722-225659-82619156.jpg

20140722-225703-82623293.jpg

20140722-225702-82622145.jpg

20140722-225704-82624152.jpg

Vi åkte till Säbyklint idag också, och fick en fin dag. Ett tag såg det svart ut på himlen, man hörde åskan mullra och det kom några regnstänk men sedan var den blå himlen tillbaka igen. När vi kom var vi ensamma på stranden, hur härlig känsla som helst.

Vilmer stackarn gjorde dock illa sig två gånger. Först trampade han på en rot och blödde från hälen. Sedan trampade han på något i vattnet och blödde under stortån. Jösses, så det blöder på blöt hud- inte min melodi. Men nu har jag varit iväg och köpt på mig vattentåligt plåster så vi är redo igen :)

Barnen simmar verkligen varje gång vi åker iväg, de leker inte bara. Norias simning utvecklas massor. Hon simmar när det blir lite vågor och på djupt vatten och idag vågade hon simma lite under vattnet också.

I eftermiddagssolen körde vi lite step up på ”sandtrappan” nere vid den lilla stranden. Så härligt att bli lite svettig och sedan simma ut. Men man ser ju lite smått galen ut :) Tur det var lika tomt då som när vi kom på morgonen!

Crosstrainer, Allsång och Sommarrea på Ecoliving

20140722-225001-82201556.jpgJag for iväg till gymmet efter en sen sushimiddag. Jag tänkte springa men ville se Allsången också, så det fick bli intervaller på crosstrainern. En timme stod jag, kom en mil, svettades en sjö och drack en liter vatten.

Ingen algblomning i sjön än :) Men här hemma har vi massor av grönt! När jag kom hem från gymmet tog jag kokosvatten med supergreens, skrubbade mig med morgonens kaffesump och ska nu packa om badväskan och fixa mer matsäck!

Jag vill passa på att tipsa om att det just nu är 40% rabatt på hela Ecoliving om man anger koden ”Ecolivingsommar” fram till 31/7. De säljer vissa av Helhetshälsas produkter, bland annat Supergreens.

 

Hemmagjort smör med linfrö- och nattljusolja

20140722-093407-34447960.jpg

I julas köpte jag massor med grädde så där galet billigt. Det har legat i frysen och jag tar fram då och då när jag ska göra gräddiga såser. Har hört att det inte går att vispa men var ändå tvungen att prova häromdagen när jag ville göra eget smör. Det gick ju perfekt. Så nu blir det hemmagjorda smörvarianter ett tag :)

Gårdagens smör blandade jag med lite linfrö- och nattljusolja. Både för att det är så nyttigt och för att det kanske inte blir lika hårt i kylen då. Sedan rörde jag i havssalt. En del tog jag undan och blandade ner lite örter i också. Så galet gott. Tur att jag har sådana frökex kvar, annars är jag rädd att det skull bli lite för många mackor ätna :)

Det går bra att steka i också. Igår stekte jag kantarellerna jag plockade i lördags i mitt eget smör- vilken tillfredsställelse :)

Cirkus och LCHF-loppet

20140721-154629-56789011.jpg

En härlig tradition i juli är när cirkusen kommer och ställer upp sina tält precis vid svärföräldrarnas hus. Farmor bjuder barnbarnen varje år och igår var det dags. Den här gången gick hon själv med 5 av barnbarnen så vi fick lite egentid också. Inte nog med att hon hade barnen, hon hade lämnat oss med en god fisksoppa och vitt vin :) Tusen tack, Kerstin!

Vi satt i kvällsvärmen ihop med svärfar och Jans bror och pratade mat och träning! Han sprang LCHF-loppet förra året, då när jag demade med SweetLeaf och Nutri-Nick. I år är jag sugen på att springa eftersom det är väldigt vackert där på Djurgården och för att det är många kul sponsorer att gå runt och besöka. Just nu käkar jag inte LCHF men försöker liksom alltid hålla nere kolhydraterna, vilket betyder att många måltider ändå håller LCHF. I augusti blir det sedan mer av den varan skulle jag tro, framförallt om jag ska springa loppet. Det vore roligt att kolla hur väl jag skulle klara att springa 5 km på lchf-kost

 

 

Musslor med cider istället för vin

20140720-154619-56779658.jpg

Jag och Noria var upp till Gränby igår, när det regnade och mullrade. Noria kom på att det skulle bli musslor till middag och såg till att be om dem själv i fiskdisken.

Jag älskar musslor, och det är ju så lätt att tillaga. Bara man har lite spännande smaker till så blir det ju gott hur man än beter sig. Chili, vitlök, saffran, grädde, buljong, lök och fänkål. Igår provade vi att ha i lättcider också, halvtorr äppelcider från Kivik. Det gick ju galant att byta ut vinet!

Vilmer älskar såsen/soppan men vill helst inte ha musslorna, vilket är helt okej för mig. Förr eller senare äter han ju det också, skulle jag tro. Igår hade vi shiratakinudlar, Diet noodles från Star nutrition, i soppan och det passade jättebra. De blev gå gula och fina och det blir lite mer att tugga utan att det tillför några kolhydrater direkt.

 

Ulva kvarn

20140720-153508-56108694.jpg

20140720-153505-56105790.jpg

 

20140720-153507-56107376.jpg

20140720-153510-56110216.jpg

20140720-153513-56113692.jpg

20140720-153512-56112333.jpg

20140720-153511-56111310.jpg

För första gången den här sommaren kom vi iväg till Ulva. Det har liksom varit något varje söndag ett tag! Men idag så, trots värmen, så åkte vi dit. Många fina fynd på bakluckeloppiset och sedan fika nere vid vattnet, mata änderna och ”pluppa” stenar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 2 3 219