Dagens långpass

Jag lyckades motivera mig att springa ett längre pass idag, trots att milen redan var fixad. Jag har hu liksom tänkt öka det längre passet med en km varannan vecka innan jag är uppe i halvmara-känsla.

För två veckor, på söndagen, sprang jag och grannen 12.5km. Och idag betade jag av 13.5. Efter 13.47 km fog mobilen eftersom jag försökte sända live på insta 🙂 Men jag lovar, det blev 30 meter till.

Det kändes toppen! Inte ont, inte så trött. Höll bra tempo, landade på snittid på 5:41 efter att några km blev lite långsammare pga rödljus.

Första kilometrarna är det lite motigt ”usch, kommer inte orka”, ”fy vad tråkigt”, men sedan släpper det. När jag kommer mer än hälften är jag på banan som en vinnare!

Springa en sushi

Den har här veckan har jag sprungit 4 gånger. Tre av dem har varit kortare pass. De är lätta att få tid till men ändå inte de bästa, för de första kilometrarna är alltid jobbigast. Om jag dessutom vet att jag ska springa kort vill jag springa fort.

Just den här veckan har det dock gått bra. Fredag 2 km snabbt, lördag 3 km snabbt. Snabbt för mig ligger mellan 5.05-5.15.

Igår formade jag en nigiri. Om man ska ha sushikväll med massor av hemmagjord sushi måste man maxa. Visst blev den rätt fin?

Det blev sedan en mycket trevlig kväll, med våra sushibitar och den efterrätt Jonas och Alec hade med sig. Vin, kaffe, spel och VR.

LedOptimal

Nu har jag börjat äta LedOptimal regelbundet igen. Jag började lite smått förut men så sattes jag på antiinflammatoriskt och tänkte att jag spar dem. Jag var till ortopediska mottagningen i onsdags, på remiss från vårdcentralen som ville ha deras syn på det hela också. Jag är inte så sugen på operation, men om de skulle säga att operation skulle vara det bästa för framtiden så skulle jag väl gå med på det. Men så blir det inte just nu i alla fall. Jag var in och läste journalen efter att de hade haft sin ryggkonferens. Jag kommer inte att bli kallad. Istället så är det fortsatt rehab och träning som gäller. Och jag är envis!

Sjukgymnasten som gjorde undersökningen förklarade mina röntgenbilder igen. Det finns alltså ett diskbråck som kan reta nerverna. Men det påverkar inte mina ben och inte min blåsa, så allt gott där. Det har blivit nedslitningar i kotorna runt om och vissa åldersförändringar. Lederna är rätt utsatta där i området.

Så nu käkar jag LedOptimal både för knäna och för ryggen.

Kommande barnloppisar och klädbytardagar i Uppsala 2018

Jag älskar loppisar! Jag gör alltid bra fynd. Köper på mig saker i god tid och behövs de inte sedan kan man sälja vidare eller ge bort. Framförallt vinterkläder och jeans går det att spara mycket pengar på . Och det har vi gjort, barnen har alltid haft toppenbra ytterplagg men aldrig nya från butik.

Rensar bort gamla loppisar efterhand och fyller på med nya…..Tipsa mig gärna!

St Pers loppis, 17 mars.

Tiundaloppis, 18 mars.

Domarringens klädmarknad, 25 mars.

 

 

Springa tillsammans

Jag springer alltid själv. Det har liksom inte blivit av att springa ihop med någon. På lopp gör jag gärna sällskap före och efter men under loppet är det svårt att hänga ihop.

Men i söndags sprang jag med Katarina här på gatan. Vi bestämde oss för att satsa på 12 km i prattempo, och lyckades med det. I strålande sol och några minusgrader fick vi till 12.5 km med ett tempo på drygt 6min/km. Det var jättetrevligt, gör gärna om. Jag har ju tänkt öka på långpassen med 1 km varannan vecka. Då är det bra med draghjälp!

Crispy bean burger och fylld butternut

Nu är det söndag och detta är vår söndagmiddag. Burgarna köpte vi på Citygross, från deras märke Favorit. Crispy bean burger som hag friterade.

Till det fylld butternut, en gammal favorit som går att variera i det oändliga. Först gratinerade jag ca 30 min i 225 grader. Gröpte ut och blandade med risrester från igår, champinjoner, stekt vitlök, persilja och creme fraiche. I med detta i pumpan och så chevre på och lite ost. Ca 15 min i ugnen så är det prima sedan.

Vegme bites

Som jag skrev igår handlade jag på mig en del halvfärdiga produkter. Jag tänker att vi kan göra så ett tag, för att göra övergången enklare, för att låta barnen prova sig fram i genomtänkta smakkombinationer och konsistenser. Men jag älskar att prova mig fram själv också!

Igår lagade vi Vegme bites. Jag stekte dem i olja ihop med färsk broccoli, färsk blomkål och majs och kryddade med spiskummin, paprikapulver och ingefära. Till det hade vi ris och bearnaisesås. Det gillade barnen mycket. Blomkål och broccoli har alltid gått hem, sedan de var små.

Bra vego-vecka

Det går ju prima det här med att minska köttet för hela familjen. Kidsen är positiva, testar allt vi lagar.

Igår fick jag bra inspiration. Hoppade nämligen in på Citygross på vägen hem för att handla något till middagen. Där fanns provsmakning av flera olika vegetariska rätten, från Oumph och Vegme. Jag föll för deras erbjudanden och köpte på mig en del.

Vi käkade tortillas med gott från Oumph, med goda grönsaker, fin lagrad ost och eko-bea som också var till superpris.

Vi bjöd granntjejen också, och både hon och Noria tog om, så då verkar det ha varit bättre än okej. Både jag och Jan tyckte det var över förväntan, jättegott!

Mer vegetariskt 2018, för hela familjen

Ett av familjens mål med 2018 är ett vi nog delar med många i Sverige just nu. Mer vegetariskt! De håller inte det här med all köttkonsumtion. Jag älskar kött men dt finns ju massor av andra saker att äta som inte kostar miljön så mycket.

Nu har vi satt igång. Vi ska joba med belöning, tror på det även för äldre barn utan beteendeproblem 🙂 Jag har skrivit ut en tom kalendersida över februari. Där sätter vi pluppar för de vegetariska middagarna vi får till. Var och en tjänar ihop, men vi tjänar ihop dem tillsammans. Sedan ska vi gå på finrestaurang, och då får vi äta vad vi vill.

Inte vegetariskt varje dag. Vi behöver trots allt tänka på plånboken också, och hittar man bra fynd på kort datum mm så kanske andra sätt att jobba för miljön tar över. Vi ska inte slänga mat!

Nu gäller det att laga massa gott, så barnen blir sålda på det också. Igår käkade vi Risentas quinoaburgare, mycket gott! Lite halloumi i också, och coleslow smaksatt med ädelost. Och så några nachochips från Matsmart.

Idag åt vi kryddig linssoppa och pannkakor boostade med proteinpulver, gjorda på cashewnötsdryck. Det blev en bra smak av vanilj och nötter.

Ge mig gärna ditt bästa veg.recept som gått hem hos barnen.

5:2 eller periodisk fasta och löpning

Jag har tänkt mig att köra någon form av periodisk fasta. Jag har testat mig fram lite nu under januari månad för att kolla hur jag mår vid olika sätt att göra/äta.

Idag fastar jag inte. Dagens skollunch var ändå skaplig. Lite ris, lite kyckling, mycket grönt och lite keso. Sedan lyckades jag hoppa över både mackor och godis på eftermiddagskonferensen.

Jag kan konstatera att det funkar bra att äta lite. Jag blir inte trött eller arg bara jag kommit förbi ca kl 11 är det lugnt.

Några gånger har jag bara ätit middag. Några dagar jag jag hållit benhårt på max 500 kalorier. Några gånger har jag ätit lite frukost, lite grönsaker och keso till lunch och lite linssoppa eller liknande till kvällen.

Jag är motiverad! Vill inte gå upp mer i vikt (ökat ca 2 kg på 2 år och bara på magen!) och vill inte tänka på att småäta hela tiden. Det är brutet nu. Nu vet jag att jag överlever! Ska fundera hur jag går vidare nästa månad.

Nästa grej att klura på är hur man kopplar detta till löpningen. Inga långlopp samma dag eller förmiddagen efter en ”fastedag”. Men kortare pass funkar toppen. Jag har faktiskt haft mer ork och dessutom går klockan medan man springer.

Du som fastar och löptränar, kom med tips!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 2 3 422