Fisk och grönsaker på saltsten

Noria önskade redan i början av veckan att vi skulle laga lax på himalayasaltstenen ikväll. Perfekt lördagmiddag! Det tar tid att äta och man blir så där lagom mätt då det mest var fisk, räkor och grönsaker. Vi hade visserligen potatis och entrecote också men inte så stora mängder och inga tunga såser.

Barnen åt och åt, fin färsk lax och stora räkor. De tycker mycket om fisk, och det är jag glad för. Vi satsar gärna på bra fisk istället för typ pangasius eller fiskoinbar eller något liknande. Jag njuter av att se omega 3-nivåerna stiga 😉 

Sparris, tomat, honungsmelon och fönkål är mina favoriter på saltstenen. Sparrisen och fänkål var tillagade lite lätt före och fick sedan sälta och värme från stenen. 

Tävlingar där man kan vinna böcker

Under läslovsveckan kom jag på att jag kan starta ett inlägg kring boktävlingar och läsutmaningar. Då tänker jag främst på läsning för barn. Tipsa mig gärna om tävlingar, så raderar och uppdaterar jag när det är aktuellt.

 

Puff 20/1


Bonniers bokklubbar har nu en tävling där man kan vinna en hel kasse med böcker för stora och små. Jag tänker tävla med klassen och familjen.

Puff 19/11

I Rosa Bubblas julkalender kan man vinna ett bokpaket med fem böcker man själv valt. Suveränt!

Puff 16/12

Härliga hund kan man just nu vinna hunddeckare.
Puff 15/12

På Barnens bokklubbs instagramsida kan man just nu tävla om boken ”George” av Alex Gino. Det gör man genom att tipsa vänner och motivera.

 

 

Vilodag

Då och då lär man ju ta en vilodag från löpning och gym. Varje gång jag gymmar eller springer gör jag det ju inte tills jag stumnat helt. Vissa dagar, som igår när jag hade Noria med mig, blev det bara gång på löpband, lite crosstrainer och två benmaskiner. Tränar man inte hårdare än så kan man ju lätt träna även nästa dag. 

Men ändå tog jag en vilodag. Jag ville helt enkelt koka egen ärtsoppa, steka pannkakor och göra kolapopcorn. Det är ju torsdag+ Sveriges mästerkaka + popcornens dag! 

Så här sitter jag nu med sega popcorn och matlagnings-TV med familjen. 

Nästa belöning i utmaning ”Min mil denna vecka” kommer från Weleda

Nu är det dags att presentera nästa belöning för dig som redan är med i utmaningen eller för dig som hoppar på nu. Utmaningen går alltså ut på att ha intentionen att springa en mil varje vecka hela året. Taggen är #minmildennavecka och det finns också en facebookgrupp med samma namn, välkommen! Tipsa gärna andra också, tjejer, killar, unga, gamla, nybörjare, vana!

Weledas foto.

Belöningarna denna gång kommer från sponsorn Weleda som är generösa och bjuder tre av er på en fin nyhet, ekologisk lip balm. Att springa i kyla och vind, (eller sol och värme) kan ju lätt göra läpparna torra eller ömma. Att välja ekologisk läppbalsam har varit självklart för mig länge, inga ”fuskoljor” på mina läppar!

Hur kan man göra för att få chans på denna belöning då? Välj en eller flera!

*instagram: tagga en passande bild med #minmildennavecka och @hanna_fornhem (orden belöning, Weleda, utmaning eller liknande är frivilligt).
*facebook: du kan dela detta inlägg. Skriv kommentar här så att jag vet att du gjort det.
*facebook: du kan dela gruppen ”Min mil denna vecka” så fler hittar den. Skriv här att det är det du gjort.
*egen blogg: du kan skriva om utmaningen, din egen löpning eller så och någonstans länka till detta inlägg.

Vilka tre som får belöningarna presenteras på söndag kväll vecka 4 (så du har två mil på dig 🙂 )

Lycka till med löpningen!

Jag fortsätter att leta efter bra belöningar, fler är på gång 🙂

Rabattkod på Helhetshälsa hos Shopping4net

Helhetshälsa

Som ni säkert redan vet äter jag regelbundet olika produkter ur Helhetshälsas sortiment. Magnesium behövs för att orka löpträna och jobba, magnesiumbrist är vanligt och har många tråkiga följder. Jag äter också d-vitamin regelbundet september- april. Det är också relativt bevisat att vi här i Norden lätt får brist under den mörkare tiden på året och det i sig får också negativa effekter.

MSM äter jag i perioder. Probiotika tar vi flera gånger i veckan, i smoothies och på gröt för att fortsätta ha en glad mage. Jag använder tex havreprotein och psylliumfröskal för att göra några smarta val när jag bakar eller gör pannkakor. Många av de andra produkterna använder jag då och då för att boosta, smaksätta, öka på lite vitaminer ibland eller när kroppen behöver det. Jag använder tex havreprotein och psylliumfröskal för att göra några smarta val när jag bakar eller gör pannkakor.

Nu kan jag meddela att du kan få 10% på alla Helhetshälsas produkter hos Shopping4net ända fram till augusti. Använd koden hannahelhetshälsa

Tävlingar där man kan vinna startplatser till lopp 2017

Jag håller ögonen öppna för tävlingar där man kan vinna startplatser till lopp under året. Jag rensar bort gamla tävlingar och uppdaterar när jag hittar en ny tävling. Tipsa mig gärna! Kanske behåller jag en länk om jag vunnit eller sponsrats med en startplats 🙂

De tävlingar som är aktuella hamnar här 🙂

Puff 14/1

Med taggen #springigbg kan man vinna startplats till drömloppet i Göteborg. Jag vill så gärna springa Varvet i år också, så jag kommer att tävla.  Läs mer här.

Puff 4/1

Nu har Kexchokladrunning lagt upp de lopp man kan vinna startplatser till. Jag är sugen på flera av dem. Midnattsloppet och Göteborgsvarvet står högt på listan över lopp jag gärna deltar i. Så givetvis tänker jag tävla!

Puff 13/10
Kanske inte en tävling i ordets rätta bemärkelse men väl värt att tipsa om. Jag såg att Womens Health söker fyra taggade läsare att springa Arena Run. Jag är läsare och jag är alltid taggad på lopp. Jag sprang Arena Run förra året och gör gärna om det igen. Det är en verklig utmaning för mig, på många sätt. Jag kommer inte först över hindren, men lubbar på rätt bra i gångarna och trappirna runt arenan. Jag kommer att ansöka!

 

Om jag har turen att vinna eller sponsras med en startplats hamnar det en liten blänkare.

 

Och när loppet under 2016 är avklarat får det stå här under ett tag 🙂

Jag och Vilmer vann startplats hos Fanny. Vi ska springa The Color Run Night.

Jag sprang Lidingöloppets rosa bandet, 10 km, tack vare Seat born to run

Metro Mode gav mig möjligheten att springa Tjejmilen!

NellieDellies gav oss möjligheten att springa Midnattsloppet. Det var härligt. Tack!

Friskis och Svettis Stockholm lottade ut startplatser till STHLM10. Jag och Jan fick en fin kväll i Stockholm.

Barnen sprang Barnens hinderbana  tack vre vinst på deras egen instagram. De sprang också Superior kids tack vare The life of Rosengren och Föräldrafitness.

På Skittles instagramsida kunde man tävla om startplatser till The Color Run genom att lägga upp en bild på något kul som har samma färg som favoriten i Skittlespåsen. Jag har tävlat och barnen tävlade och barnen vann.  Vilmer och jag sprang och hade det jättebra. Vi försökte springa hela tiden, men det var många som gick.

Jag sprang VårRuset i Uppsala via Weleda. Det gick fint. Jag fick Anna på jobbet som sällskap och trots vädret fick vi fina tider.

Jag och Jan sprang Göteborgsvarvet. Vi vann startplats och tågbiljetter till löpartåget via SJ. Tack tack!

Frida och jag sprang i lag på WHHM, den ena 12 km och den andra 9 km. Vi vann startplats hos Urban Tribes och TomTom.

Jag sprang just Arena Run, Vi vann hos Huawei Mobile Sveriges facebooksida . Jättekul ett lopp vi varmt rekommenderar!

Jag vann startplats till Winter Run Stockholm på Hillevi Wahls blogg på Vardagspuls. Det blev ett härligt vinterlopp, lite blåsigt, men ändå härligt.

 

Milen klar 

Kallt, -7 grader ikväll. Jag kom ca 17.10 efter att ha handlat på vägen hem. Hungrig som en varg, men lyckades ta mig ut på en runda. Det är det som är det svåra ibland med att inte ha en fast plan att hålla sig till, det finns liksom möjlighet att fastna i velandet mellan vilodag, gymdag och joggdag. 

Jag klädde på mig rejält och tog mina sista 4 km  på veckans mil. Hemmagjorda broddar funkar fint, men skorna jag satte dem i är inte de bästa. Men springer jag inte längre än så håller knäna. 

Imorgon oresenterar jag nästa belöning, missa inte det. En belöning till dig som varit med ett tag eller vill ge dig på det från och med nu. 

6 km på måndagen

Nu när vinden viner och snöblandad regn fyller luften är jag rysligt glad att jag kom ut redan i måndags. Då tänkte jag springa 4 km, rätt snabbt ändrade jag mig till 5 km och sedan blev det 6 km ändå.  Sprang i mörker, utan vägbelysning. Reflexväst, reflexer vid smalbenet och så ett orange blinkande band runt huvudet!  

Jag har alltså kommit mer än halvvägs denna vecka. Nu är det alltså max 24 minuter kvar om detta väder håller i sig.  Mer än 6 minuter per km lär jag inte behöva oavsett väder. Inga ursäkter i världen bör kunna rå på detta. Räknar man på det så ser man ju hur lite tid 10km tar om man har dn vecka på sig. Det ska gå, hela året, ihop med ca 3-4 gympass! 

Jag har nu två nya sponsorer på g, så fler små belöningar till deltagare (de som varit med från början  eller som hoppar på) kommer snart. Denna vecka är det den andra buffen från Cykelkraft som skickas till någon löpare. I det här vädret behövs buff både på huvudet och i halslinningen, tycker jag.  

Vi är nästan 60 st i facebookgruppen nu. Välkommen dit! Gruppen heter Min mil denna vecka. Hakar du på via instagram är taggen  #minmildennavecka och lägg gärna till @hanna_fornhem så lovar jag att kommentera. 

Göra egna broddar till vinterlöpningen


Nu har jag ju bestämt mig för att springa hela året och då blir det ju en och annan runda i halt väglag. Jag ska unna mig ett par bra vinterlöpningsskor, tror jag. När jag vet vad jag behöver och hittar ett bra erbjudande.

Men mitt eget experiment funkade fint, det med. Jag tog ett par gamla löpardojor och skruvade i skruvar där jag vet att jag sätter i foten. Sedan knipsade vi av huvudet på skruven. 

Jag får inte gå inomhus med dem, de lär repa även klinkers. Och jag bör inte springa för långt eller hårt i dem, då de inte är i gott skick innan, men till korta och lugna rundor duger de fint. 

Jag sprang i dem idag, då långt ifrån alla sträckor var plogade. 4 km, ibland på snöiga cykelbanor, ibland på isiga sträckor och ibland på sandad cykelbana- gick fint! 

Ett dygn i Stockholm


Vi bokade en natt på Radisson Royal Viking. Med lite hjälp från Sussie som jobbar inom koncernen fick vi ett bra pris på ett superiorrum. Jag och barnen åkte före, eftersom Jan jobbade till 17.30, och hann med en pokemonpromenad ner till Gamla stan och en senlunch.

Det är obligatoriskt att besöka hotellgym, oavsett hur litet det är. Jag har nog aldrig bott på hotell utan att göra lite nytta i gymmet. Så även denna gång. När jag och barnen checkat in vilade barnen framför TVn en stund och så fick jag mina 45 minuter gjorda. Därefter ner i relaxen där barnen badade en stund och så dök Jan upp.

Lite vin och choklad på hotellrummet är också obligatoriskt. Sedan gick vi tvärs över gatan och käkade en sen middag på Jensens böfhus. Det kändes lite lagom med tanke på hur kallt det var.

Ett besök på gymmet efter frukost hanns också med och sedan en kylig långpromenad i Gamla stan innan vi åkte hem. Ingen var direkt shopingsugen. Det är så bökigt att gå i butiker när man är ordentligt påbylsad, så promenad och fika räckte fint.

Nu är vi hemma igen. Det blev drygt ett dygn borta och ändå känns det precis lagom. Vi älskar att åka bort å sådana här korta utflykter. Toppensätt att umgås, äta, bada, mysa. Nu är brasan tänd och hamstern har blivit ordentligt kramad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 2 3 408