Återhämtning

Jag har träningsvärk i skuldrorna och axlarna efter kampsportsfys och kettlebells igår. Annan träningsvärk har lagt sig. Sedan känner jag av benhinnorna lite efter bergspasset med efterföljande 11 km pw varvat med jogg samma dag. Det blev nästan 30000 steg den dagen. Jag är  jätteglad åt hur min kropp klarat detta. Jag har utmanat ländryggen med skräpdiskarna rejält med inner strength och yoga och har hittar sätt att hantera det, att töja på rätt sätt. Underbart att känna att det nästan går att falla framåt i slutet av passet. Jag ska träna yoga hemma i fortsättningen. 

Sonny Andersson höll en intressant föreläsning om återhämtning i början av veckan. Massage och kompression verkar vara det som ger bäst effekt, men mycket påverkar, t ex tiden man har på sig för återhämtning mm.
Benhinnorna har jag hållit i schack med kompressionsstrumpor och linnex. Idag ska de få vila…en dag i alla fall 🙂

Över 20 träningspass med Springtime travel

http://hanna.fornhem.se/wp-content/uppladdat/img_2165.movhttp://hanna.fornhem.se/wp-content/uppladdat/img_2094.movhttp://hanna.fornhem.se/wp-content/uppladdat/img_2035.mov

Jag har verkligen försökt att göra så mycket som möjligt. Jag förstod snabbt att alla verkar tänka lika, vilket gjorde att jag vågade testa nya saker. Varje pass var 45-50 minuter så det har blivit mycket träning.  Under den här veckan har jag kört följande pass:

Cirkelfys
Kettlebells x 2
Kampsportsfys
Vattenträning
Morgonyoga x2
Backlöpning
Löpstyrka
Morgonlöpning x2
Bergspasset
Afro x2
Inner strength x2
Body strength
Cha cha
Salsa
Discodans
Paso Doble
Samba
och så många egna promenader tex till Vila Real
Jag hann inte med jive och soma move, och skippade bollsporterna helt.
Sådan träningsglädje, att träna sig trött ihop med glada människor, i vacker miljö.
Jag har nog inte gått ner några gram ens, och det var inte tanken. Jag har inte frossat men inte heller avstått godsaker.
Hur ska jag hålla i det här nu då, hemma i mörkret och kylan, utan sällskap.  Jag måste klura ut något bra.

LedOptimal

Jag tog med mig en del kapslar till Monte Gordo, lika bra att satsa på hälsa inifrån och utifrån. D-vitamin behövs inte för solen skiner på oss då och då! Jag satsade på Helavit och LedOptimal. LedOptimal är en multiprodukt som innehåller nypon, gurkmeja, MSM, zink mm. En bra sätt att stötta kollagenbildning och brosket, för leder och benstomme.

Jag har en tid enbart haft ont i ländryggen (diskbråck med följder) men inget i knän eller höfter längre. Det är en lättnad! Givetvis vet man ju inte vad som ger vad, om det är tillskott av tex ledoptimal eller nyponpulvret eller om det är övningar, men jag tror på en god kombination!

Läs mer här: LedOptimal

Dag 2 på träningskicken med Springtime travel

http://hanna.fornhem.se/wp-content/uppladdat/img_1998.mov

Klockan är nu 22 och det är dags för mig att lägga mig efter en härlig dag. Det här är verkligen rena lyxen att få uppleva.

Dagen började med morgonyoga. Jag valde bort löpningen idag, för yoga. Jag ska ju utmana mig! Yoga är nog bra för mig, men svårt pga ryggen. Det gick helt ok, var så lugnt och mysigt där och sedan direkt till frukostbuffén sedan.

Sedan valde jag body strength på stranden. Gummiband och kroppen som motstånd, hela kroppen. Sedan direkt till kettlebells, tjoho. Därefter lunch på rummet och en skön powernap.

Därefter kom regn ocb blåst i vägen för afro på plankan, passet fick flytta in. Så galet kul, vilken kick!

Sedan fick det räcka för mig. Jag tog ett bad och en babyfootbehandling, lyssnade på Rättegångspodden och drack sangria.

Middag med trevligt sällskap och därefter en föreläsning sv Sonny Andersson om återhämtning. Mycket intressant!

Första dagen i Monte Gordo med Springtime travel

Nu är det snart dags att hoppa i säng, efter en dag full med aktiviteter. En träningsvärk är redan på väg…

Det finns mycket att välja på. Jag valde att starta dagen med jogg på stranden kl 7.30 medan solen gick upp. Vi joggade i vår egen takt 15 min tills det visslades och då vände vi. Sedan lite rörlighet på det och sedan frukost.

Cirkelfys i sanden på fm. Det var nog där jag drog på mig det som känns i skinkan nu. Sedan gick jag och handlade lite lunch, åt och tog en kort tupplur.

Cha cha nere på plankan på stranden efter det. Så galet kul!

Löpträning och kort jogg som sista aktivitet blev ett bra sista pass. Jag promenerade tillbaka genom pinjeskogen och plockade ett gäng kottar att ta med hem 🙂 Det finns miljoner!!

Ett bad, lite sangria och slösurf inan middag. Mycket bra mat, en egen matsal och egen kock till Springtimegänget. Mingel med quiz fick avsluta dagen. Nu är jag nöjd och trött. Har hittar flera att hänga med till och från, så inga ensamhetskänslor alls.

Kram och god natt!

Ankomst till Monte Gordo med Springtime travel

Nu har jag kommit fram till Algarvekusten, ätit middag och checkat in. Det blir ingen promenad ikväll, blev någon timme försenat så jag tänker att det är bättre att vila och utforska imorgon i dagsljus.

Det här ska bli en mycket spännande vecka, med Springtime travel Jag har hunnit växla några ord med några personer, behöver nog inte oroa mig för att bli ensamt och tyst.

Dåligt wifi och mest dubbade filmer på TV. Brad Pitt i Höstlegender låter inte rätt på portugisiska. Blir till att lyssna på storytel och läsa bok.

Grötens Dag

Jag och temadagar alltså! Kan jag knåpa in en temadag här och där så gör jag det, och idag var det inte svårt. Gröt äter vi varje vardag, till lunch på helgen ibland. Idag åt jag gröt till frukost och middag.

Älskar att man kan slänga ner det man känner för. Fullkornshavre, solroskärnor, pumpafrön och chia var basen idag. Sedan nyponpulver, russin och tranbär som smaksättning och för en bra konsistens.

Nyponpulvret kommer från Helhetshälsa. Ett bra sätt att få i sig lite mer c-vitamin plus att det är bra för lederna.

Äter du gröt?

Mental health run 2018

För någon vecka sedan såg jag av en slump ett lopp jag inte sprungit. Blev så klart sugen, av flera anledningar. En lördag utan andra planer, lagom långt för hela familjen och ett lopp för en god sak. Överskottet går till Psykiatrifonden nämligen.

Löpning och mental hälsa hänger så väl ihop för mig. Eller för alla egentligen, då det är viktigt att bli andfådd, få upp pulsen regelbundet. När det kommer till återhämtning efter utmattningsdepression mm verkar forskning visa att det är extra viktigt. Jag vet att jag behöver löpningen av många anledningar, främst för att stresshantering och för glädje.

Så glad jag blev när familjen nappade, så roligt att sticka iväg tillsammans. Barnen vill springa själva, så efter startskottet blev vi fyra löpare med olika mål. Det gick fint för oss allihop. Nöjda med stunden åkte vi vidare för lunch och sedan hem.

Tävlingar där man kan vinna startplatser till lopp 2018

Jag håller ögonen öppna för tävlingar där man kan vinna startplatser till lopp under året. Jag rensar bort gamla tävlingar och uppdaterar när jag hittar en ny tävling. Tipsa mig gärna! Kanske behåller jag en länk om jag vunnit eller sponsrats med en startplats 🙂

De tävlingar som är aktuella hamnar här.

Puff 2/10

Höstrusket är ett lopp jag inte sprungit förut. Men gör det gärna, vill inte vara ”loppfri” för länge 🙂 Pace Up har en tävling nu, tänker delta!

Puff 28/5

Om jag har turen att vinna eller sponsras med en startplats hamnar det en liten blänkare.

Rosa Bandet-loppet under Lidingöloppshelgen är ett trevligt, men tungt lopp. Jag har sprungit flera gånger och får springa i år också. Jag vann hos Apotek Hjärtat.

Craft sportswear utsåg mig till vinnare av två startplatser till Stockholm halvmarathon Jag tror att en halvmara sär ett bra sätt för mig att hålla lågan uppe. Jan hakar på. Tack Craft!

Och när loppet under 2018 är avklarat får det stå här under ett tag 🙂

Kexchokladrunning har ofta spännande lopp man kan vinna startplats till. Jag vann en startplats till Midnattsloppet.

TeamSportia i Uppsala har en tävling där man kan vinna startplats till Gropen Extreme. Jan vann en plats och Vilmer nappade direkt. Tack!

Tack Gränbystaden för startplatser till mitt lag på Blodomloppet.

Yes, jag överlevde Göteborgsvarvet. Tack Göteborgsenergi!

Jag sprang  VårRuset tack vare 4good.se som tävlade ut startplatser.

Nick’s peanuts n fudge

Rosa månad nu! Alltså rosa som i t ex rosa bandet mm. Många företag boostar sina rosa produkter lite extra och en massa godsaker får rosa frosting mm Jag är lite dubbel till det där, för vad jag förstått så är minskad mängd söta produkter att föredra både förebyggande men också under behandling. Å andra sidan kan man kanske behöva lite uppmuntran när man är sjuk. Men tänk om det går att kombinera. Rosa, utan socker, känslan av gott och lyx? Sådant ska jag leta efter i oktober! Här är första bidraget…..

Nick’s nyhet peanut n fudge är precis så god som man hoppas. Jag tog med mig några till Rosa Bandet igår, för att bjuda Helena och Frida på också. Helena sa att hon är lite känslig för steviasmaken, men gillade dessa, ingen konstig bismak. Jag älskar dem!

Om man vill beställa på nätet finns de att köpa på bl.a lifebutiken och på apotea.

Läs mer om produkten här

Nick’s har en tävling på fb och instagram just nu när du kan vinna en unicorn fylld med just peanuts n fudge. Kolla in där!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 2 3 428