Tävla om Nourish Argan Renew här hos mig

20140815-195124-71484015.jpg

Var med och tävla om Nourish Argan Renew!

Jag hoppas att du vill vara med och tävla om en egen burk med en av mina nya favoriter, Nourish Argan Renew. Jag har använt min i några dagar och tycker mycket om den. Det går åt väldigt lite och den är lätt att massera in. Huden känns mjuk hela dagen utan att det upplevs kladdigt. Tävla om din egen burk till dig eller någon annan.

Nourish är ett engelskt ekologiskt och veganvänligt hudvårdsmärke. Just det här är en fin kräm som återfuktar och förebygger ålderstecken. Den passar den med ärr och rynkor. 85% av innehållet är ekologiskt, vilket är en stor del eftersom en del ämnen som t ex vatten och sådant som växer vilt inte kan vara ekologiskt märkt. Bland annat innehåller den extrakt från Jerichorosen (som är en otrolig överlevare i öknen, vilket gör den till en fantastisk återfuktare för huden), arganolja, jojobaolja och aloe vera. Burken innehåller 50 ml och kostar 299 kronor.

Vill du hitta mer information om just denna produkt eller annat i Nourish-sortimentet kan du hitta det här. Jag kommer också att skriva lite mer om några andra produkter inom några dagar.

För att vara med och tävla vill jag att du berättar vem som får krämen och varför om du har turen att vinna.

För att öka dina chanser att vinna vill jag att du sprider tävlingen på något vis. Om du bloggar om tävlingen har du med en länk hit. Om du skriver på instagram vill jag att du lägger till @hanna_fornhem så att jag ser, och gärna tagga med #nourisheco. Du kan också dela detta inlägg på din facebooksida.

Tävlingen avslutas 3/9 kl 21. Vinnaren meddelas överst i detta inlägg då, samt meddelas via mail.

Lycka till!

Förutom att tävla här hos mig tycker jag absolut att du ska gå in på deras facebooksida och tävla i deras tävling där också.

 

Intervaller, sportdryck och insamling

20140830-114555-42355111.jpg

20140830-114553-42353737.jpg

Det är himla kul att diskutera löpning ihop med någon, och ännu roligare att faktiskt träna ihop också. Matilda var här på fredagsmys igår och då bestämde vi oss för att ses idag också, och köra lite intervaller. Eftersom jag är själv med barnen tills i eftermiddag fick det bli på nära håll, närmare bestämt i ”Gropen”. Där har en ny lekplats precis invigts så barnen höll sig fullt frivilligt i närheten av oss :)

Vi körde intervaller, startade på samma punkt och sprang åt varsitt håll på banan runt gropen. Det blev riktigt jobbigt!

Jag hade med mig varsin flaska hemmagjord sportdryck, med nypressad äppeljuice (med äpplen från samma park vi sprang i), MSM, aloe vera-juice och gojibär + lite stevia.

Apropå löpning tycker jag att du ska ta och kolla in @100mil100dagar på instagram. Han springer för barncancerfonden. På torsdag anordnas en löparkväll med Helhetshälsa, där man betalar (minst) 100 kr för att få vara med, och pengarna går till insamlingen. Man bjuds på bra löpträning och en vegetarisk picknick. Kan man inte åka till Västerås (som jag som ska på föräldramöte) tycker jag att man sätter in en slant i alla fall. Kom igen!!

20140830-114555-42355111.jpg

20140830-114553-42353737.jpg

Shape store och judoträning

20140829-203303-73983833.jpg20140829-203302-73982995.jpg

Nu har Vilmers träning börjat igen. Han kommer att fortsätta på både friidrott och judo, och i år finns det chans att gå två gånger på vardera sport. Vi får väl se hur mycket han orkar och vill, det får helt enkelt visa sig.

Vi har alltid hävdat att barnen inte behöver träna för att bli bra på någon specifik sport. De behöver inte ”satsa”. De ska helt enkelt röra på sig. De ska bli bekväma med sin kropp, helt enkelt. Barn som rör sig och har kroppskontroll lär sig lättare. Så vill de byta sport då och då gör det mig inget så länge de håller på med något. Hade de inte redan lärt sig simma skulle det bli en av aktiviteterna, men det an vi göra då och då ändå nu när de båda kan.

Igår åka vi på veckan andra judoträning. Men innan det åkte vi upp till Shape store på Gränby för att hälsa på Gladiatorn Toro/ Ako Rahim. Vilmer bad om tips och visade också ett av de kast han kan. Big moment!!

Jag satt med både i måndags och igår. I fortsättningen kommer jag och Jan åka varsin gång och jag tänkte passa på att springa lite under tiden. Tränar han en timme hinner jag kolla i början och i slutet och ändå beta av en halvmil.

 

 

 

Byta mat med grannen :)

20140825-214055-78055553.jpg

Jag och Susanne har äntligen kommit till skott med ett matprojekt vi diskuterat sporadiskt.

Vi ska leverera en middag till varandra varsin dag i veckan. I måndags åt vi deras goda kyckling och idag åt de av vår köttfärsrätt.

Kul samarbete, som innebär att man får en rätt i veckan mot att man också lagar extra mycket en dag i veckan.

Dagens rätt: högrevsfärs, gul lök, vitlök, sambal oelek, soja, salt, svartpeppar, dijon, färsk dragon, champinjoner, persilja, svarta oliver, creme fraiche och grädde.

Lidingöloppet, tjejloppet

Lidingöloppet

Oj oj oj, nu ska jag springa Lidingöloppets tjejlopp på 10 km också. Det gäller att hålla ångan uppe :) Bring it on! Jag vann en biljett via AXA sports club  och är glad att det är om ganska exakt en månad. På så vis hinner springa milen någon gång i veckan tills dess, utan att behöva tokträna som inför Midnattsloppet då jag hade 12 dagar på mig att testa min ”milform”.

Jag har köpt ett par löpartights på Tradera. Nu hoppas jag att de är i lika bra skick som det stod i annonsen och att de är varmare än de jag har. Det stod att de passar till höstträning, då de är lite tjockare. Löparjacka/tröja är också någon som kan behövas tror jag. Hittills har jag sprungit i t-shirt för det mesta, men snart behövs väl något varmare, som står emot vind. Ska kolla igenom tradera innan jag köper nytt, så klart :) Helt ny marknad det här, jag som nästan tittat bort när jag sett löpare, av lätt stress över att inte vara en själv. Det är alltså en outforskad hörna av träningsvärlden!

Lchf-loppet med personbästa

20140823-210735-76055908.jpg20140823-210732-76052607.jpg

 

20140823-210737-76057630.jpg

20140823-210733-76053477.jpg

20140823-210734-76054718.jpg

20140823-210737-76057209.jpg

Lchf-loppet hölls idag och vi sprang som planerat. Barnen hängde med och det blev en bra dag, trots regn halvvägs in i loppet.

Vi åkte efter frukost och kom dit i god tid. Efter uthämtad nummerlapp gick vi till lekplatsen vid Polismuseet och när Riksidrottsmuseet öppnade gick vi in och tog en kaffe, kollade runt lite och testade diverse förmågor.

Löpningen funkade bra. Efter att ha klarat första kilometern under 5 minuter och även andra blev jag rätt taggad på att tugga på. Det gick vägen, jag kom under 25 minuter, 24.27 närmare bestämt! Jan sprang på dryga 20, riktigt bra. Han slutade 7a och jag 20a, totalt sett för både damer och herrar.

Vi tog våra goodiebags och åkte sedan hem.

Nu ska vi se om vi kan få in några lopp innan allahelgona. Kom gärna med tips på kul lopp här och där.
där!

LCHF-loppet imorgon

Här ovan är en bild från förra årets lchf-lopp då jag var med och demade för Sweet leaf och Nutri-Nick. Bilden är lånad av finest.se och är tagen av Bingo Rimér tror jag.

Imorgon är det dags för lchf-loppet. Håll tummarna för att det blir skapligt väder! Vi åker hela familjen och det blir några timmar i närheten av Villa Källhagen med provsmakningar och annat skoj och sedan 5 km på Djurgården. Både jag och Jan ska springa och barnen får sitta på en filt och äta sitt matsäck medan vi springer. Jag hoppas att det går bra. De fick erbjudandet att vara med mamma imorgon men eftersom vi laddat hela veckan för att vilja och våga så följer vi vår plan istället för att ändra i sista stund. De vill gärna visa att de kan fixa att sitta lite själva en stund med mobilen i ena handen och godispåsen i den andra :)

Jag återkommer med bilder och resultat imorgon. Jag ska försöka att tucka på rejält imorgon och slå rekord på 5 km men samtidigt är jag lite tung i kroppen (så där som det är någon dag i månaden!). det blir också ett lopp med få kolhydrater i kroppen, ska nog gå fint!

Sedan är det inga fler lopp inbokade förrän 1 november då vi springer Nordic extreme running på Gotland. Det blir en minitrip för hela familjen med två hotellnätter och färja på höstlovets sista dagar och vi ser fram emot det mycket. Jag vann biljetter till detta hos SportHälsa och fick veta detta redan i somras.

Nu såg jag att Runnerś World också har en tävling. Det vore ju himla kul om någon vi kände vann så vi får sällskap!! Kom igen!!!

Jag vill också passa på att uppmana alla i närheten av Västerås att delta i löparkväll med 100mil100dagar och Helhetshälsa, där man springer i förmån för Barncancerfonden. Mer info på fb. Jag är allt lite sugen på att åka efter jobbet, men måste fundera då Västerås ligger en timme bort.

Revital eyes från Nourish

20140822-190030-68430576.jpg

Jag har haft besök av massor med kråkor och de sparkar och sparkar och lämnar spår vid mina ögon :) Strunt samma egentligen, är man inte purung längre kan det väl få synas. Och om det är rynkor vid ögonen har man nog haft ett och annat leende på läpparna :)

Jag har börjat använda en ny ögonkräm, som jag gillar mycket. Den kommer i en praktisk smal flaska som trycker ut en lite lagom mängd kräm. Det går inte åt mycket och går snabbt in i huden, inget som svider eller smular sig när det torkat.

Revital Eyes heter den och kommer från ett av mina favoritmärken numera, Nourish. det är en kräm som innehåller partiklar som reflekterar ljus, motverkar mörka partier under ögonen, rynkor och svullnad och ger ett fastare intryck. Den ska hjälpa till att motverka ålderstecken med andra ord, genom antioxidanter, vitaminer, peptider och aminosyror. den innehåller bland annat grönkålsextrakt, granatääpelenzymer och macuaibär- riktig superfood för ögonen.

Nourish är ett ekologiskt märke från England, och har många fina produkter för olika hudtyper. Just nu kan du tävla om en burk med Argan skin renew hos mig, men tävling finns också på deras Facebook och Instagram där du kan vinna den serie som passar din hud bäst.

 

Fika utan tillsatt socker och mjöl, lchf-snickers

20140822-182946-66586077.jpg

Vi har rullande schema på fredagsfikat på jobbet och idag var det min tur. En långpanna med philadelphiabullar fick det bli, en favorit. Men sedan ville jag ha ett nyttigare alternativ också och gjorde ”snickers” igår kväll, med lite av varje som jag hittade hemma.

Jag smälte 150 gram mörk choklad och hällde ungefär hälften tunt på aluminiumfolie och la att stelna i frysen. Under tiden värmde jag kokosolja, jordnötssmör ”crunchy”, jordnötssmör ”chili” och mandelsmör i en kastrull och droppade in lite stevia drop. Sedan rörde jag ner jordnötter och cashewnötter (något hackade) och rörde om. När det svalnat lite bredde jag det över chokladen och ställde tillbaka i frysen. Avslutade med att sprida resten av den smälta chokladen över allt när jordnötsmassan stelnat.

Det gick åt en del på jobbet och resten av det åt Frida och jag upp nu på eftermiddagen när vi tog en spontanfika på altanen.

 

Kvällssmoothies igen :)

20140820-201908-73148998.jpg

Det är allt lite mysigt med vardag igen. Att de där rutinerna man faktiskt gillar bäst dyker upp. Bland annat att titta lite på TV med kvällsfika innan saga. Barnen vill gärna ha smoothies igen. Nu när vi har en råsaftcentrifug är det möjligt att göra nya varianter. I kylen idag hade jag juice med rödbeta, äpple, gurka och spenat. Det skakade jag med cashewdryck och aloe verajuice, gojibär, strandnypon och probioplex.

Jag har funderat på en Chufa Mix ett tag. Jag såg en demonstration på en sådan på Fitnessgalan i våras. Ett smidigt och sätt att göra egna drycker av frön och nötter. Jag har dock inte hittat någon hemsida som säljer den som jag är bekant med sedan tidigare. Äger du en?

Röhnisch Running School

20140820-193750-70670606.jpg

Matilda frågade häromdagen om ingen skulle haka på Röhnisch running school, och jovisst! Jag vill vara med! Jag sprang Midnattsloppet i lördags och ville vila benen från kullerstensömma fötter, men idag hakade jag på och körde backe i duggregn.

Vi har lite dåligt med lagom långa backar här i närheten. Antingen är de galet branta som i Årstaparken, men då är de lite för korta. Vi satsade på backen under E4an på väg mot Skölsta. 20 minuter upp och ner höll vi på, med Elma som sällskap också.

Himla bra sätt att umgås!

Jag invigde mina nya löpartights från Craft också. Mycket sköna, och satt bra i midjan utan att streta neråt. Det var ett av två val av fullängdstights på Team Sportia igår. Dessa blir perfekt på LCHF-loppet på lördag. Några varmare varianter hade inte kommit in så jag får unna mig ett par till senare, så jag kan springa när det blir kallare. Nordic Extreme Running är ju i november- då lär det behövas flossade tights.

 

 

 

 

Alfalfa från min BioSnacky

20140820-170832-61712745.jpgMitt första lass med alfalfagroddar är klara att njuta av, och nya frön är placerade i min BioSnacky. Jag gillar den! Den är lätt att rengöra, att skölja fröna genom och det funkade ju bra att göra groddarna. I alla fall alfalfa och mungbönor, bovetet blev inte bra, men jag försöker igen!

Alfalfagroddar går att äta direkt, utan kokning och klarar sig rätt länge i kylen. de är proppfulla med nyttigheter och med ett gott örtsalt är det ett toppenpålägg. Detta var min frukost i morse :)

Både krassen och alfalfafröna kommer från Sonnetor. Små praktiska förpackningar med frön. De är ekologiska och billiga.

 

Måste köpa nya löpartights

NXR1

Jag hittade ett par jättesköna löpartights på rean i somras. De hade vindskydd fram och skulle nog passa fint i höst. De har legat hela sommaren, men användes första gången igår. Jag insåg att det blev lite för kallt att stå och vänta så pass länge efter väskinlämningen med korta löparbrallor, så jag bytte till dem och de funkade jättefint att springa i. Men när jag kom hem såg jag att de liksom rispats i grenen, så det gick ut sköra linjer i tyget.

Jag tog dem tillbaka till butiken idag, efter att de tvättats och fick givetvis utan knussel lämna dem tillbaka, reklamerades för sömnadsfel.

Så nu står jag utan igen! De hade kostat 499 från början men fick dem ju för halva priset, och tyckte jag fick bra brallor för 250 kr. Vad ska jag nu springa in om det blir kallt? Blir till att leta nya i veckan, ifall det här vädret håller i sig.

Jag vill gärna ha ett par som jag kan springa i under kalla årstiden också. Jag ska nämligen springa lopp på Gotland under alla helgonahelgen också :) I vatten, leta och terräng!! Tävlingen heter Nordic extreme running och jag vann biljetter till mig och Jan hos SportHälsa. Det är bra det- så att jag håller i löpningen hela hösten. Vi har lite att fixa med för barnen bara. Inte fått svar än på om de kan åka med, och om de i så fall kan sitta på läktaren medan vi springer (vi delar på milen, så det lär inte bli så lång stund utan oss) eller om de ska vara hemma med någon. Sådant måste ju fixas i god tid, går inte att hålla öppet för länge känner jag! Tips på bra löpartights?

Midnattsloppet 2014

20140817-084048-31248055.jpg

20140817-084049-31249626.jpg

20140817-084050-31250547.jpg

20140817-084048-31248503.jpg

20140817-084046-31246110.jpg

20140817-084044-31244979.jpg

20140817-084043-31243931.jpg

20140817-084050-31250777.jpg

Vilken grej det här med midnattsloppet. Ett myller av människor i samma tröja som alla vill springa en mil :) Det var verkligen så värt det och något jag lätt gör om.

Vi kom tidigt eftersom allt flöt på bra med lämning av barn mm. Vi tog bilen till Kista, hann med tunnelbana på stört, kom till Kungsträdgården och gick sedan ner på söder. Vi satt sedan i Runners’ Corner och tittade på folk och käkade wrap och drack kaffe och provsmakade saker. Vi pratade med Vitamin Well och tackade för biljetterna och hälsade på hos Reztart eftersom jag haft lite mailkontakt med dem senaste veckan. Det bjöds också på rätt bra underhållning, så vi höll oss sysselsatta.

21.25 sa vi lycka till och delade på oss eftersom Jan skulle till sin startfålla då. Han startade 21.50 och jag 22.15 och allt funkade fint. Jag trodde det skulle bli lite jobbig rusning där i början eller tvärstopp men det gick att börja jogga ganska snabbt. Jag var anmäld till måltid 55-59 minuter, eftersom det var vad jag gissade på när det var anmälningsdags. men med lite träning hemma låg jag ju oftast runt 55 minuter och skulle kanske ha tagit startgruppen innan för det gick lite för långsamt och var lite för svårt att komma om på sina håll, men jag är toknöjd ändå.

Det var skönt att springa. Jag hade inte ont, blev inte särskilt andfådd och funderade aldrig på om jag skulle orka springa hela vägen. Mycket att se på längs vägen och mycket att lyssna på. Det skulle varit kul med någon mer bekant i spåret och fler bekanta att leta efter i publiken…nästa år!?

Nu ska jag vila benen någon dag. Sedan ska jag se om jag kan pressa tiden på 5 km inför lchf-loppet nästa lördag!

Tack för hjälpen- korg

20140816-151245-54765286.jpg

Barnen ska få sova hos Familjen Fällmar i natt och det är jag väldigt glad för. De avsätter sin fritid för vår skull, och lovade det dessutom redan förra veckan så jag har varit lugn över att veta hur vi ska göra. Barnen har sett fram emot detta i flera dagar nu :)
Att ha vänner dom dem är guld värt!

Självklart får Anna en present! Jag har plockat ihop några av mina favoriter och jag tror att flera av sakerna är nyheter för henne som jag hoppas att hon gillar.

  • Nutri-Nick Stevia Drops vanilj (eftersom hon fick prova min och gillade den!)
  • En glasburk med chiafrön från min egen påse från Urtekram som låg i senaste lådan från Bodystore.
  • En glasburk med strandnyponpulver från Helhetshälsa. Jag fick min burk igår och hällde helt enkelt över lite i en finare glasburk. Jag hoppas den passar till hennes löparknän :) Jag har också stoppat ner några provpåsar som Helhetshälsa skickat, med alg-omega och probioplex.
  • Gojibär och caschewnötter.
  • En liten provpåse med torkade mullbär från Urtekram.
  • Müsli och agavesirap från Renee Voltaire.
  • Pukka detox-te

Barnen får små gottepåsar! Jag är rätt säker på att det kommer att gå bra för dem att sova borta. De är bara inte alls vana vid det. De sover i princip aldrig borta, men är nog mogna för det nu :)

20140816-151246-54766405.jpg

 

Sportdryck med aloe vera, hallon, MSM och gojibär

20140816-132242-48162868.jpg

Idag provar vi en ny variant av sportdryck. Jag testar av smaken hemma och tar med resten i väskan :) Det jag gjorde blev ca 4 dl men sedan kan man så klart späda med vatten om man vill ha drycken tunnare.

1 dl aloe vera-juice från Lily of the desert
2 dl bär (hallon, björnbär)
1 dl vatten
1krm -1 tsk MSM från Helhetshälsa
1 tsk gojibärsextrakt från Helhetshälsa
5-6 droppar SweetDrops från Sweet Leaf (berry, eller annan passande smak)

Gojibär och aloe vera är bra för att återställa vätskebalansen. MSM för att bli pigg och alert. Den drar också ur slagg under träningspasset och är muskelavslappnande. Det kan behövas det för jag har träningsvärk sedan Röris-passet i torsdags förmiddag….de där blandade småhoppen tog hårt! Hallon och björnbär tog jag för smaken, vitaminerna och mättnaden. Och så lite stevia för sötma. 

De som är ovana med MSM bör börja med 1 krm, medan jag som ätit länge tar uppåt en tesked åt gången.

Aloe verajuicen kan drickas som den är eller spädas med vatten eller juice eller som här- i en mix med annat gott. Den har en naturlig, men lite syrlig smak. Den går också att använda utvärtes på hud som är utsatt för t ex solen eller rakning.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 2 3 222